معاونت فرهنگی و پرورشی

مهر 1, 1401
64 بازدید

معاونت فرهنگی و پرورشی دبیرستان دوره دوم پسرانه نگرش

امام خمینی(ره): «علم و تذهیب نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند. همه مکلفیم که تزکیه بشویم تا بتوانیم از نور الهی و نور قرآن استفاده کنیم.»

مقام معظم رهبری: «ما ارزشهای اخلاقی و معنوی را برای جوان ضرورتی می دانیم که اهمیت آن بیشتر از علم است و معتقدیم انقلاب ما به خاطر همین ارزش ها بوده است.»

دین، برنامه ی جامع حیات طیبه ی انسان در ساحت های فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، ملی، فراملی، مادی و معنوی می باشد.

جان مایه ی اصلی دینداری ایمان به غیب و اعتقاد به ربوبیت حق تعالی بوده و انسان متدین خویش را در سایه سار دین داری نسبت به خداوند، خویشتن، همنوعان و عالم خلقت مسئول و متعهد می داند.

یکی از نیازهای اصیل و فطری انسان، نیاز به معنویت و ارتباط با مبدأ هستی می باشد. نیازی که علاوه بر آرامش بخشی و امید آفرینی موجب تقویت بنیادهای باوری انسان و افزایش خصایص انسانی همچون صبر و شکیبایی، ایثار و نثار، تقوا و کاهش تعلقات دنیوی و مانند آن می شود و همه ی این آثار و برکات در دایره ی دین داری و اعتقاد به مبدأ و معاد لحاظ گردیده است.

در عصر حاضر که عصر تکثر ماده و ماده گرایی و تکاثر لذات جسمانی بوده و به تبع آنگاه شاهد فروپاشی ارزش های اخلاقی و بنیادهای اجتماعی و خانوادگی هستیم، ضرورت توجه به عالم معنا و ایجاد فضای معنوی و تقویت مهارت های اخلاقی و معنویت گرایی خصوصا در نسل جدید از اهمیت و وجوب بیشتری برخوردار است. امروزه در عرصه مقاومت فرهنگی، پناه جستن به معنویت و پایگاه های معنوی و اخلاقی یکی از مهم ترین سپرهای دفاعی جوانان ما در برابر شبیخون همه جانبه فرهنگی و اخلاقی دشمنان می باشد.

معاونت فرهنگی و پرورشی دبیرستان دوره دوم پسرانه نگرش در مسیر بسط معنویت و گسترش اخلاق مداری و در راستای تقویت هویت دینی دانش آموزان مدارس نگرش در نظر دارد محوریت امور پرورشی و تربیتی را رویکرد معنویت گرایی و اخلاق افزایی قرار داده و موارد ذیل به عنوان سرفصل های عملی و اجرایی این طرح دنبال نماید:

          ۱-ترویج فرهنگ قرآن کریم به عنوان محوریت اصلی بسط معناگرایی و اخلاق مداری در جوامع بشری

          ۲-تقویت روحیه انس با اهل بیت علیهم اسلام به عنوان معنوی ترین انسان های عالم آفرینش و معدن معنویت و اخلاق.

         ۳-تقویت روحیه ی معنوی دانش آموزان با ترویج فرهنگ دعا و نیایش (انس با مفاتیح الجنان)

          ۴-ایجاد انس با نماز و تقویت نماز جماعت در مدارس

مهندس امیرحسین ثانوی - معاون فرهنگی و پرورشی